Employee Engagement, czyli jak budować zaangażowanie pracownika

Określenie, które w Polsce nie jest jeszcze tak powszechne, jednak z dnia na dzień zyskuje na coraz większej popularności. Employee Engagement to konsekwencja pojawienia się nowego pokolenia na rynku pracy.  Obecnie młodzi pracownicy nie chcą spędzać czterdziestu godzin tygodniowo, wykonując wyłącznie przydzielone polecenia. Wymagają oni od organizacji nowych doświadczeń, przygody, w którą mogą się zaangażować i nie traktować jej jako obowiązku.  

To tylko część wymagań, które są obecnie stawiane pracodawcom. Jednak, co najważniejsze, odpowiednie Employee Engagement wpływa na jego lepsze samopoczucie, a przez to na wykonywane przez niego zadania. Według badań pracownicy, którzy czują się zaangażowani w swoją pracę, biorą o połowę mniej dni urlopu chorobowego niż inni zatrudnieni. Takie osoby również chętniej przychodzą do przedsiębiorstwa oraz są bardziej lojalni. Nie traktują pracodawcy jako przystanku w swojej karierze zawodowej. Najważniejsze jest to, że takie osoby traktują lepiej klientów organizacji, bezpośrednio wpływając na rozwój biznesu. W konsekwencji cieszą się z osiągniętych wyników.

Według mnie to wystarczająca liczba zalet, aby można było zastanowić się, jak poprawić zaangażowanie w swojej firmie. Jeżeli przedsiębiorstwo jest młode lub dopiero startuje, można już na początku działalności przyjąć pewne założenia, które wpiszą się na stałe w kulturę organizacji. W przypadku pracodawcy, który ma już kilka, czasem kilkadziesiąt lat doświadczenia na rynku pracy o wiele trudniej jest wprowadzić zmiany. Czy potrafimy sobie wyobrazić panią z urzędu państwowego, która z uśmiechem i zaangażowaniem zajmuje się naszą sprawą? To trudne, lecz uważam, że wszystko dzięki dobrze zaplanowanej strategii jest możliwe do wdrożenia.

Pisząc o strategii, mam na myśli dokument, który jest jasny i czytelny, a przede wszystkim cechuje go transparentność dla każdego poziomu w organizacji. Jakiekolwiek działanie angażujące pracowników będą bezskuteczne, jeżeli osoba zatrudniona nie rozumie go lub się z nim nie zgadza. Okres zmian w przedsiębiorstwie jest trudny, aczkolwiek podejmując zgodne według wszystkich kroki w rozwoju można dostarczyć obopólne korzyści zarówno dla zatrudnionego jak i pracodawcy. 

 Krok po kroku  

Employee Engagement

Jednym z pierwszych działań, jakie pracodawca powinien podjąć w budowaniu strategii Employee Engagement, jest stworzenie grupy projektowej składającej się z przedstawicieli różnych działów.

Nie mogą to być wyłącznie osoby, które od niedawna są w przedsiębiorstwie, ani też takie, pracujące tam od wielu lat. Powodem tego typu selekcji jest fakt, że nowo zatrudniony zapewne ma wiele obserwacji z innych miejsc oraz pewne idealizacje na temat obecnego pracodawcy. Osobą w takiej grupie nie powinien być też tylko pracownik z długim stażem. Jest szansa, że nie dostrzega już pojawiających się problemów lub tak przywykł do nich, że uważa je za standard.

Warto zaznaczyć, że zdanie tych dwóch person w czasie pracy projektowej musi być tak samo ważne co innych pracowników. Należy mieć również w pamięci to, że projektowane rozwiązania są dla wszystkich zatrudnionych. Najlepiej pasującymi osobami do opisywanego zespołu będą takie o średnim stażu, które znają dobrze organizacje oraz codzienne procesy. 

Wywiady to podstawa dobrego Employee Experience

Pierwszym zadaniem zespołu jest przeprowadzenie wywiadów, w zależności od wielkości przedsiębiorstwa, ze wszystkimi pracownikami lub z wybranymi osobami z różnych działów. Pytania do wywiadu powinny być zbudowane tak, aby dostarczyły informacji na temat doświadczeń z każdego etapu obecności w tej organizacji. Należy pytać o emocje, jakie towarzyszyły podczas rekrutacji, pierwszych dni oraz późniejszej regularnej pracy. Warto postarać się o przeprowadzenie wywiadu z osobami już niepracującymi i zapytać ich o powód odejścia oraz sam proces wyjścia z firmy.

Nie wiesz jak prowadzić wywiady badawcze? Sprawdź naszego e-booka.

Sporządzone wywiady są pomocne przy projektowaniu ścieżki pracownika. To narzędzie opierające się na czterech głównych obszarach: rekrutacji, onboardingu, regularnej praktyce oraz exit. Wszystkie etapy należy opisać w taki sposób, by odpowiadał procesowi w sposób dopasowany do danego przedsiębiorstwa. Następnie dane zebrane z wywiadów należy nanieść na projektowaną ścieżkę, oznaczając w ten sposób emocje, jakie towarzyszyły każdemu z obszarów. 

Employee Engagement

Kolejnym krokiem powinna być analiza każdego opisanego obszaru oraz identyfikacja zadań, które należy wykonać, aby poprawić zaangażowanie pracowników. Najlepiej, gdyby grupa projektowa wspólnie dokonała priorytetyzacji tych działań pod kątem analizy, takiej jak metoda MoSCoW. 

Najważniejsze jest doświadczenie

Zaangażowanie buduje się od pierwszego momentu styku danej organizacji z potencjalnym kandydatem. Już wtedy należy zaprezentować propozycję doświadczeń, jakie przyszły pracodawca może zaoferować. Trzeba wykorzystywać narzędzia jak blog firmowy, służący do opowiadania historii o pracownikach lub pokazywaniu możliwości rozwoju. Organizacja powinna również dawać się poznać poprzez social media.

To, co zostaje pokazywane na zewnątrz, musi mieć odzwierciedlenie wewnątrz przedsiębiorstwa. Aby budować doświadczenie i Employee Engagement potrzebne są trzy elementy. Po pierwsze atmosfera, czyli to, jak osoby w organizacji ze sobą się komunikują oraz samo otoczenie. Po drugie rozwój. Pracownicy coraz częściej odczuwają potrzebę indywidualizacji swoich ścieżek kariery, a także cyklicznego badania ich potrzeb względem szkoleń. Ostatni element to lider. Osoba która jest filarem organizacji, wzorem do naśladowania oraz kimś, kto ma wizje i jest otwarty na współpracowników.

Na każdym etapie rozwoju osoby zatrudnionej można zaprojektować rozwiązania, opierając się o te trzy elementy. Połączone działania, wpływające zarówno na ciekawe doświadczenie, jak i zaangażowanie to przyszłość przedsiębiorstw poszukujących swego miejsca na obecnym rynku pracownika.

Chcesz usprawnić procesy wewnętrzne w swoim miejscu pracy? Zobacz, jak możemy Ci w tym pomóc.

Źródła

  1. K. Karwowska, Employee Experience. Zaprojektuj Doświadczenie Pracownika
  2. https://inside.6q.io/employee-engagement-strategies-save-thousands-of-dollars/
  3. https://www.youtube.com/watch?v=dSfDROxCuxI&fbclid=IwAR3hR9wgkfRzZ4zeeT8Ccts_PoLsCtzvjgxt8LIIJppZ2WR671aEuBQQqp4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *