8 trendów w UX na 2019 rok

Co nam przyniesie przyszłość? Jakich schematów będziemy się mogli doszukiwać w najważniejszych gałęziach marketingu? Ostatnie tygodnie bieżącego roku były dla badaczy rynku okresem wzmożonej pracy przy próbach przewidzenia czego możemy oczekiwać w 2019. My w tym czasie postanowiliśmy przyjrzeć się konkretnie trendom, które mogą zawitać wśród konsumentów, czyli głównego pierwiastka decydującego o powodzeniu i niepowodzeniu przedsiębiorstw. 

User Experience jest całością wrażeń, których doświadcza użytkownik, gdy korzysta z naszej oferty. Obejmuje takie czynniki jak: użyteczność, wydajność, marketing, ergonomia czy estetyka. UX designerzy mają ciężkie zadanie zaplanowania satysfakcji klienta już w procesie projektowym, ponieważ opinia tych drugich jest podstawą dla sukcesu wprowadzanego produktu. Ze względu na kluczową rolę użytkownika, zebraliśmy dla Was kilka istotnych trendów z dziedziny User Experience, których możemy oczekiwać w najbliższym czasie. 


 #1 Semi-flat design 

W wolnym tłumaczeniu półpłaskie wzornictwo — bazuje na prostocie i minimalizmie. W ostatnich latach ciągle ewoluuje, aby zaspokoić zmieniające się gusta. Największymi zaletami tego stylu są szybki czas ładowania grafik oraz prosta typografia sprzyjająca czytelności. Głównymi cechami semi-flat design są: cienie, żywe kolory, minimalizm oraz ghost buttons — przyciski, które nie zwracają zbyt dużej uwagi dzięki wpasowaniu w tło i styl strony. Całość charakteryzuje więc estetyczność i przyjemna dla oka harmonia. 

#2 3D w interfejsach

User Experience

W związku z coraz większymi możliwościami przeglądarek funkcja tworzenia obrazów 3D stała się łatwo dostępnym i niedrogim sposobem na przykucie uwagi użytkownika. Dzięki niej widz ma szansę na lepsze zrozumienie np. procesów technologicznych lub innych mechanizmów, których działania nie można skutecznie przedstawić za pomocą grafiki dwuwymiarowych. Wraz z większą czytelnością zmniejszy się poziom irytacji klientów, związany z brakiem zrozumienia skomplikowanych zagadnień. Ilustracje 3D zwiększają także atrakcyjność oferowanych usług.

#3 Animacje o „głębszym znaczeniu” 

Życie w pędzie i ciągły brak czasu musiało wywrzeć wpływ na sposoby projektowania. Te rzeczy oraz postęp technologiczny spowodowały, że do gry dołączył motion design, a jego znaczenie w internecie będzie wzrastało ze względu na atrakcyjność wizualną. Poza tym zostaną dostrzeżone inne walory takiego przekazu. Dużo subtelnych elementów, które zgubiłyby się na zwykłej ilustracji, można ująć w animacji. Dają większe pole manewru do stworzenia więzi emocjonalnej z użytkownikiem, co w przypadku tradycyjnych grafik jest trudne i mniej efektywne. Te zalety sprawią, że ruchome obrazki będą towarzyszyły klientowi w trakcie jego customer journey na portalach społecznościowych, sklepach internetowych czy profilach przedsiębiorstw. 

#4 Gradient 2.0 

UX Design

Kolejną z zalet postępu technologicznego, jest to, z jaką precyzją dzisiejsze ekrany potrafią oddać barwy. Stwarza to ogromne pole do popisu w UX Design, ponieważ gradienty, które wypadły z łask jakiś czas temu, powracają w nowej formie. Dotychczas widząc tego typu efekty wizualne, przychodziło nam na myśl słowo „przekombinowane”, głównie przez nadmierne ich wykorzystanie. W przypadku Gradientu 2.0 nie będziemy musieli się o to martwić, gdyż jego główną cechą jest prostota.

Nie chodzi już wyłącznie o wywarcie wrażenia na widzu, lecz o nadanie przekazowi głębi. Przygotujmy się zatem na ucztę dla oka, ponieważ w najbliższej przyszłości zaleje nas fala barw o nowym wymiarze nasycenia. Zobaczymy dużo łączenia barw i nakładających się warstw, gdzie ograniczeniem będzie tylko wyobraźnia autora. 

#5 Minimum treści, maksimum przekazu

UX

Tyle grafiki w każdej formie, gdzie w takim razie miejsce dla tradycyjnej formy pisanej, zapytacie. Doświadczymy jej, ale tak jak wszystko inne zaczęła podlegać modyfikacjom, aby spotkać się z oczekiwaniami konsumenta. W kolejnym roku nie znajdziemy na dobrze zrobionych stronach obszernego tekstu, a w ofertach biznesowych kilometrowej, patetycznej sieczki zachwalającej organizację i jej usługi. Nie. Dziś ważne są spójność, prostota i znaczenie. Nie ma miejsca na mydlenie oczu pięknymi słówkami, prędzej nas to zirytuje, niż zainteresuje. Oczekuje się od UX writerów zwięzłych tekstów, w których użytkownik zostanie postawiony na pierwszym miejscu. Ważne jest, czy nasza oferta pomoże konsumentowi. 

#6 Polecenia głosowe

Technologia voice command zrewolucjonizowała sposób, w jaki żyjemy, a przemysł prognozuje, że osiągnie wartość 18 miliardów dolarów do 2023 roku. Polecenia głosowe są już mocno spopularyzowane. Posiadacze Iphone’a na pewno choć raz skorzystali z możliwości szybkiego wyszukiwania fraz, które gwarantuje Siri. Amazon Alexa, Google Assistant czy Amazon Echo to kolejne przykłady urządzeń sterowanych głosem. Przemysł będzie się mocno rozwijał, umożliwiając wyszukiwanie nie tylko za pomocą krótkich słów kluczowych, ale również długich, złożonych pytań!

Handel dostosowuje się do potrzeb klientów i staje coraz bardziej smart. E-commerce wychodzi naprzeciw oczekiwaniom użytkownika, wprowadzając m.in. kanał v-commerce, polegający na interakcji głosowej ze sklepem. Już niedługo planując wakacyjną wycieczkę, będziemy mogli podać miejsce podróży albo inny kluczowy dla nas aspekt, a resztą, np. rezerwacją biletów i najtańszych lub najlepiej ocenianych hoteli zajmie się sztuczna inteligencja. Podobne rozwiązania będą stosowane na rynku samochodowym. Kontrolowanie niektórych funkcji auta będzie możliwe właśnie za pomocą głosu. 

#7 Fioletowi ludzie 

UX Design

Fiolet oznacza kreatywność. Przywodzi na myśl m.in. tajemniczość, mistycyzm, natomiast odcień lawendy przywołuje sentymentalizm. Wspomniane wyżej postaci nie mają więc przypadkowego koloru, ponieważ to, co cechuje osoby kreatywne, to otwartość na nowości i nieocenianie niczego przed uprzednim zbadaniem sprawy. Purple people to grafiki przedstawiające jednostki różnej rasy, wieku, zawodu, religii. Nie wykluczając nikogo, przedstawione rysunki charakteryzują się minimalizmem i brakiem szczegółów. Twarze postaci są pozbawione oczu, ust – jedynie nos prezentowany jest w kształcie trójkąta.

Purple people powstały w wyniku redesignu standardowych grafik na potrzeby dzisiejszego konsumenta. Świat staje się coraz bardziej otwarty i tolerancyjny. Często w rozmowach polityków i innych wpływowych osób publicznych poruszane są kwestie wiary, pochodzenia czy LGBTQ. W związku z tym, naturalnym wydaje się pojawienie w UX Design fioletowych ludzików symbolizujących tę akceptację i otwartość.

#8 Less is more

Hasło, bardzo popularne wśród designerów, świetnie oddaje realia i trendy panujące na rynku. Otoczeni masą komunikatów napływających do nas z każdej strony nie jesteśmy w stanie wychwycić wszystkiego, dlatego skuteczny marketing w skondensowanej formie podaje nam najważniejsze informacje. Tyczy się to również projektowania graficznego, tworzenia logo czy reklam. Najbardziej estetyczne i przyjemne dla oka są te najprostsze projekty. Zasada mówiąca, że minimalizm jest najlepszym designem, obowiązuje już od jakiegoś czasu. W najbliższym czasie zmian w tym obszarze nie przewidujemy, zostanie to w UX Design jeszcze bardziej rozpowszechnione.


Z sentymentem do mijającego roku zamykamy listę w naszym zdaniem najważniejszych, ośmiu przykładach. User Experience ma się lepiej niż kiedykolwiek, dlatego z zapałem będziemy śledzić kolejne zmiany w tej branży, na bieżąco wykorzystując je w naszych pracach i szkoleniach. Nie omieszkamy przy okazji wspomnieć Wam o tych najciekawszych w kolejnych artykułach i publikacjach!

Źródła:

  1. https://speckyboy.com/almost-flat-design-web-trend/ 
  2. https://uxplanet.org/2019-ui-and-ux-design-trends-92dfa8323225 
  3. https://academyxi.com/blog/prediction-upcoming-ux-trends/ 
  4. https://trends.uxdesign.cc/ 

1 myśl na “8 trendów w UX na 2019 rok”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *